Coronavirus Covid-19

CORONAVIRUS Covid-19

Vooral: laat je niet meenemen in de angst en paniek, maar heb vertrouwen dat ook dit weer voorbij gaat. Angst belemmerd je en vertrouwen geeft ruimte!

 

Gelukkig mag ik je ontvangen, maar omdat het Coronavirus nog steeds actief is zijn er vanuit de beroepsorganisatie bepaalde spelregels opgesteld voor jouw en mijn veiligheid. Ik neem hierin de aanwijzingen van het RIVM als uitgangspunt. Daarnaast is er nauw contact met de LVPW, mijn beroepsvereniging. 

De uitgezette lijn geldt tot nader order en is mede ingegeven door onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om de continuïteit van zorg te waarborgen. Zie ook voor de leidraad welke door mijn beroepsvereniging is uitgegeven:

https://lvpw.email-provider.nl/download/qv1zbkgoh8/PLR7f57p65?file=Leidraad+infectiepreventie+Covid-19+CAM-sector+v2.0.pdf&l=hyphnmnv84&direct=1

 

Disclaimer

Ondanks alle genomen voorzorgsmaatregelen in praktijk Nabij blijft de kans, hoe gering ook, bestaan dat je besmet raakt in de praktijk of op weg hier naartoe. Met het maken van een afspraak ga je akkoord met dit risico.

 

Alternatief: (beeld)bellen 
Landelijk beleid is dat er zo weinig mogelijk contact is tussen mensen onderling. Zijn er klachten en je kunt niet komen, dan is een telefonisch consult of een beeldbel consult wellicht een goed alternatief! 

 
In de spreekkamer
Voor het toepassen van hygiënemaatregelen en gedragsregels in de praktijk, volg ik de actuele aanwijzingen van het RIVM en de RBCZ op, o.a. zal de afstand 1,5 meter bedragen. Met vragen kun je terecht bij het publieksinformatienummer van de Rijksoverheid, tel: 0800-1351 of het nummer van Nabij: 0648 20 19 51.

Afzeggen van afspraken
Hetzelfde geldt voor het afzeggen van afspraken: ik hou me aan de actuele aanwijzingen van het RIVM en de RBCZ. Daarmee adviseer ik jou om dit ook te doen. 
Daarbij wel het dringende verzoek om de gemaakte afspraak af te zeggen. Ik berekenen in deze onzekere tijd geen kosten voor no show wanneer je maatschappelijke verantwoordelijkheid op je neemt door weg te blijven. Met vragen kun je terecht bij het publieksinformatienummer van de Rijksoverheid, tel: 0800-1351 of het nummer van Nabij: 0648 20 19 51.

 

 

Hoe kom ik de Corona tijd door?

We zitten massaal thuis in onzekere tijden. Sociale agenda's raken leeg en uitgaan zit er ook niet in. Goed tegen de verspreiding van het Coronavirus, minder voor onze mentale gezondheid.
Er zijn verschillende redenen waarom quarantaine je stemming kan beïnvloeden.
Mensen hebben behoefte aan sociale contacten. Het feit dat je dat moet beperken, kan mentale problemen triggeren. Je ervaart nu dat het leven niet altijd stabiel is. We zijn bang voor onzekerheid en focussen op stabiliteit en vasthouden aan wat we hebben. We denken aan onszelf, geld en de toekomst. En worden nu geconfronteerd met onzekerheid en angst, die horen ook bij het leven.

 

Hoe zorg je dat je thuis mentaal gezond blijft, en de muren niet op je afkomen? ik geef 3 tips.

 

    1.    Ritme
Allereerst: geef structuur aan je dag. Sommigen blijven de hele dag Netflixen. Maar ritme is enorm belangrijk. Sta op tijd op en ga op tijd naar bed, probeer vaste tijden aan te houden. Leef alsof je naar je werk of school gaat. Douche, poets je tanden, draag normale kleding en neem tijd voor een koffie- of lunchpauze. En vergeet niet op tijd te stoppen met werken.
Als je geen kantoortje thuis hebt, kies dan een plek in je huis waar je rustig kunt werken.

Geen werk te doen? Zie de tijd die je nu hebt als uitdaging: leer iets waar je anders nooit tijd voor hebt of lees boeken die je altijd al wilde lezen. Je competent en nuttig voelen, zorgt voor een beter psychisch welbevinden. Maak een planning, het afwerken van een planning zorgt voor een nuttig en goed gevoel over jezelf.

 

    2.    Gezond eten en bewegen

Naast ritme, is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Eet gezond, eet op vaste tijden en beweeg. Nu je thuis zit, heb je minder eten nodig dan normaal. Minder suikers, maar wel vitamine C, D, B6, B12 en zink. En sporten is belangrijk voor je geest. Je maakt dan endorfine, serotonine en dopamine aan. Neurotransmitters die bewezen werken tegen angst en depressie.
En als het even kan, sluit je niet op. Ga soms ook naar buiten. Geniet van de natuur, ga wandelen of naar de zee. Maar: zoek geen drukke plekken op, blijf uit de buurt van anderen. Maar pak toch daglicht. En voor mensen voor wie dat niet makkelijk is: koop een daglichtlamp. Dat kan je helpen je stemming goed houden.

    3.    Laat je niet gek maken

Advies over de continue informatiestroom: Veel mensen die angstig zijn, zitten vaak in appgroepen waar het alleen maar over corona gaat. Ze kijken veel nieuws en houden Twitter en andere mediakanalen in de gaten. Het kan helpen om te kaderen voor jezelf hoe vaak je het erover hebt en alleen betrouwbare bronnen te raadplegen zoals de persconferenties en het RIVM.

Instinctief zijn we geneigd om aandacht te leggen op gevaren. Dat is gezond, helpt ons overleven. Maar probeer de positieve dingen in je achterhoofd te houden. Doemdenken helpt niet, probeer de horrorverhalen te vermijden.
Hoe? Door te relativeren. Onzekerheid hoort bij het leven. Maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Wat je kan helpen, is leren van deze crisis. In plaats van het alleen als iets ergs te zien, zie het ook als een uitdaging die ons helpt sterker te worden. Door ons leren te verbinden met onze kracht, onszelf en elkaar.

En ook: leef meer in het hier en nu. We zijn in Nederland zo gericht op de toekomst dat we dat weleens vergeten. Dit is je kans om dat in te zien.

DUS:

  • Zoek en lees informatie van betrouwbare bronnen en beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent
  • Zorg goed voor jezelf door thuis een vaste dagindeling aan te houden.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en plezier (doe bijvoorbeeld  ontspanningsoefeningen of leer jezelf iets nieuws aan)
  • Houd vast aan punten van hoop en probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent)
  • Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens
  • Blijf in beweging, slaap goed (en zoek tips en oplossingen als slapen moeilijk is)
  • Vraag om professionele hulp als je merkt dat dat nodig is
  • Zoek contact met anderen, onderhoud sociale contacten op afstand d.m.v. bijvoorbeeld telefonisch contact, beeldbellen, Whatsapp. Zorg goed voor elkaar. Probeer elkaar te helpen of te ondersteunen. Praat erover met de kinderen. Geef elkaar de ruimte.

Bronnen:

https://lvpw.email-provider.nl/download/qv1zbkgoh8/PLR7f57p65?file=Leidraad+infectiepreventie+Covid-19+CAM-sector+v2.0.pdf&l=hyphnmnv84&direct=1

http://www.ggznieuws.nl/home/acht-tips-voor-goede-mentale-gezondheid-in-coronatijd/

https://amp.nos.nl/artikel/2327507-ritme-gezond-eten-en-bewegen-zo-blijf-je-thuis-mentaal-gezond.html

https://www.youtube.com/watch?v=J_WkXlJGt7Q&feature=youtu.be